Skip to content KFUM's logga
Sök

Visselblåsning

KFUM Sverige har ett visselblåsarsystem via Human&Heart för att anmäla och hantera missförhållanden, oegentligheter, anmälningar, synpunkter och klagomål. Nedan finner du hur visselblåsarsystemet fungerar.

Visselblåsning uppstår när någon larmar om olika typer av missförhållanden i verksamheten. Det kan handla om företeelser som är olagliga, oetiska eller direkt olämpliga. De företeelser som rapporteras (visselblåses) ska vara av allmänt intresse. Det innebär att det ska finns ett större intresse än det egna.

KFUM Sveriges klagomålshantering

Hur KFUM Sverige hanterar klagomålsärenden

KFUM Sverige har valt att alla anmälningar tas emot och utreds av den externa aktören Human&Heart HR AB och deras visselblåsarsystem Trust&Heart för att säkerställa rättssäkerheten. Visselblåsarsystemet används för att rapportera alla typer av missförhållanden eller oegentligheter av allmänintresse.

KFUM Sverige har en utredningskommitté som består av organisationens programhandläggare, föreningsstödsfunktion och generalsekreterare. Utredningskommittén ansvarar för klagomålshanteringen, där programhandläggare är den primärt ansvarige för processen.

Nedan ser du hur KFUM Sveriges process kring klagomålsärenden ser ut.

Dokument

Visselblåsarsystemet tar avstamp i KFUM Sveriges Policy för klagomål, synpunkter och visselblåsning, KFUM Sveriges Antikorruptionspolicy, KFUM Sveriges värdegrund och KFUM Sveriges uppförandekod. För en komplett version av beskrivningen av KFUM Sveriges klagomålshantering, se Instruktioner för KFUM Sveriges klagomålshantering.