Skip to content KFUM's logga
Sök

Visselblåsning

KFUM Sverige har ett visselblåsarsystem för att anmäla och hantera missförhållanden, oegentligheter, anmälningar, synpunkter och klagomål. Nedan finner du hur visselblåsarsystemet fungerar.

Visselblåsning uppstår när någon larmar om olika typer av missförhållanden i verksamheten. Det kan handla om företeelser som är olagliga, oetiska eller direkt olämpliga. De företeelser som rapporteras (visselblåses) ska vara av allmänt intresse. Det innebär att det ska finnas ett större intresse än det rent privata, till exempel att det rör en företeelse som strider mot lag, avtal, uppförandekod eller policyer. Även enskilda händelser, som exempelvis diskriminering eller trakasserier, kan utgöra visselblåsarärenden eftersom de berör rättssäkerhet, arbetsmiljö och organisationens ansvar.

KFUM Sveriges klagomålshantering

Hur KFUM Sverige hanterar klagomålsärenden

Anmälningar tas emot och utreds av den externa aktören Human&Heart HR AB och deras visselblåsarsystem Trust&Heart för att säkerställa rättssäkerheten. Det är däremot möjligt att anmäla på andra sätt, se Hur framförs ett klagomål? ovan.

KFUM Sverige har en utredningskommitté som består av organisationens projektledare, föreningsstödsfunktion och generalsekreterare. Utredningskommittén ansvarar för klagomålshanteringen, där projektledare är den primärt ansvarige för processen.

Nedan ser du hur KFUM Sveriges process kring klagomålsärenden ser ut.

Dokument

KFUM Sveriges klagomålshantering tar avstamp i KFUM Sveriges Policy för klagomål, synpunkter och visselblåsning, KFUM Sveriges Antikorruptionspolicy, KFUM Sveriges värdegrund och KFUM Sveriges uppförandekod. För en komplett version av beskrivningen av KFUM Sveriges klagomålshantering, se Instruktioner för KFUM Sveriges klagomålshantering.