Vårt första exempel kommer från Nils Karlsson på KFUM Umeå som säger så här om deras upplägg med att tillgängliggöra Nydala lägergård för barn från olika socioekonomiska bakgrunder inom Umeå kommun.
– På Nydala använder vi oss sedan 2015 av betala-efter-förmåga. De som köper en lägerplats kan betala 450 kr som minst och 2950 kr som högst, allt beroende på vilka förutsättningar man har. De vårdnadshavare som kan betala ”mer” för en lägerplats tillåter på så sätt andra att betala ”mindre”, och prislappen för ett läger blir på så sätt mindre avgörande för vilka barn som kan åka på läger och inte. Vi är mycket stolta över denna modell och vi ser att det sker många meningsfulla möten mellan barn från olika stadsdelar och bakgrunder som annars inte skulle ha träffats och blivit vänner. På Nydala lägergård kan man även ansöka om friplats och få hela avgiften finansierad, berättar Nils.
Ni har även gjort andra satsningar för att så att säga “jämna ut spelplanen” för de som söker sig till era läger. Kan du berätta mer om detta?
– Nydala lägergård erbjuder dagläger och därför behövs transport varje dag. I lägeravgiften ingår en lägerbuss som kör en strategisk runda runt staden för att plocka upp barn från olika stadsdelar. Eftersom barn från olika hushåll har olika tillgång till transport, liksom att det fysiska avståndet till lägergården varierar, så är detta en av nycklarna till att tillgängliggöra lägergården för så många barn som möjligt, fortsätter Nils på KFUM Umeå.
Vad vill du skicka med till andra föreningar som funderar på samma sak?
– Att våga testa ”betala-efter-förmåga” ifall man funderar på det. Det är en fantastisk möjlighet för många barn som annars aldrig skulle ha råd att åka på läger. Att barn från olika socioekonomiska bakgrunder får mötas på lika villkor – i samma lägertröjor – skapar otroligt viktiga möten och vänskapsband. Vår erfarenhet är att människor betalade (nästan) lika mycket i snitt som vårt fasta pris var innan, och att det också gäller att lägga tid och resurser på att informera om modellen så att den blir begriplig för den som betalar.