Skip to content KFUM's logga
Sök

Starta en insamling facebook

Starta en insamling:

Samla in till er förening på Facebook med hjälp av KFUM

Att få ekonomi på föreningens verksamhet är ofta en utmaning för många föreningar och några av våra 150 föreningar har redan ansökt om möjligheten att starta egna insamlingar på Facebook. För att göra detta ännu enklare för våra KFUM-föreningar har KFUM Sverige nu startat upp ett centralt konto för Facebookinsamlingar kopplat till vårt 90-konto. 

KFUM Sverige ger nu våra föreningar möjligheten att samla in via oss. För att slippa ansökningsprocessen och den avgift på 3,40 kr per gåva samt 1,56% på donerat belopp som Facebook tar om man inte har 90-konto. Istället ger KFUM Sverige 90% av donerat belopp vidare till varje förening. 10% går till KFUM Sverige istället för ca 4,96% i snitt per 100 kr till Facebook i avgift. Något mer i snitt men pengarna stannar i gengäld inom rörelsen och används bland annat till att utveckla fler insamlingsmöjligheter, stärka vår röst och räckvidd samt stötta våra föreningar. Vi går igenom de insamlingar som startats en gång i kvartalet och betalar då ut 90% av insamlat belopp till föreningens angivna konto.

Så här gör ni för att starta en insamling:

  1. Bestäm vad ni som förening vill samla in till. (Tips på olika tillfällen för insamling kommer längre ner på sidan).
  2. Gå in på fliken “insamlingar” på KFUM Sveriges Facebooksida.
  3. Namnge insamlingen så den tydligt innehåller er KFUM-förenings namn. Insamlingar kan endast startas till förmån för aktiva KFUM-föreningar eller till förmån för KFUM Sverige centralt.
  4. Skicka ett mail med insamlingens länk till hanne.karlsson@kfum.se så vi vet att den är igång. Vi håller koll på uppstartade insamlingar från vårt håll också men en kontakt/anmälan direkt från er är så klart bäst. Plus att vi då kan komma med tips och idéer för framgång.
  5. Varje kvartal summeras de egna insamlingarna och vi utbetalar innestående belopp minus 10% direkt till föreningen.

OBS! Mycket viktigt är att vi INTE kan spåra (och skicka vidare till er) donationer som gått via en gåvoknapp på ett enskilt inlägg, så undvik den typen och håll fokus på själva insamlingssidan.

Tillfällen att samla in pengar:

Det gäller att välja sina tillfällen och inte alla situationer passar för en insamling men det finns ändå ett antal tillfällen där det kan vara motiverat. Vi har samlat några av tillfällena då de kan vara på sin plats att be om lite extra slantar till föreningskassan.

  • En ledare eller föreningsaktiv fyller år/fyller jämnt.

    En eldsjäl som vill sin förening väl hoppar nog gärna över paket. Initiativet kanske kommer från föräldrarna snarare än de andra ledarna.

  • En ledare eller föreningsaktiv ska sluta i föreningen.

    Självklart måste en ledare på väg ut tackas på något sätt. En insamling i dennes namn kan vara en bra idé men inte passa alla. Det där känner ni nog i föreningen på sig vad som blir bäst.

  • En julinsamling eller insamling till en utebliven julmarknad på grund av Covid-19.

    En julmarknad kan vara nog så viktig för ekonomin och kalkylen för kommande år helt avhängigt på att den blir av. Då kan en insamling täcka upp glappet. Det kan också bara vara en peppig julinsamling till föreningen.

  • Ett läger eller event som är på gång och behöver ett tillskott.

    Ett inställt läger kan vara en stor besvikelse för många. Saknas pengar, testa en insamling innan ni ställer in. Ibland kommer folk i vår närhet till undsättning och ibland når insamlingen utanför föreningens närmaste och engagerar hela närområdet eller orten.

  • Som en betalningsplattform för något specifikt.

    Kommer kanske inte ge mycket spontana gåvor men om föreningen inte har möjlighet att ta emot betalningar på annat sätt för till exempel en kalender, kakburkar eller dylikt så kan insamlingen användas som en plattform.

  • Ett lokalt företag vill samla in pengar till verksamheten.

    Vi har inga möjligheter att skriva kvitto eller fakturera företag men ibland vill företag starta en insamling som ett sätt att visa engagemang för en förening lokalt. De får givetvis kvitto från Facebook på sina gåvor som då sker via kortbetalning.

  • Till oförutsedda kostnader som kan ställa till det till exempel höjd lokalhyra.

    Många föreningar upplever att lokalhyran som kanske en gång var förmånlig numera närmar sig marknadshyror. Självklart är det inte rimligt att samla in till en mångdubblad hyra men en insamling kan ändå fungera när föreningens ekonomiska förutsättningar förändras.

  • Övrigt

    Det kan också vara något lite mer privat till förmån för din favoritförening. Inför ett bröllop, ett löplopp eller aktivitet, din egna födelsedag eller någon annan stor händelse.

Några fler tips på vägen:

Att tänka på kring egna insamlingar:

  • Kombinera gärna insamlingen med att gå ut med ett SWISH-nummer. Många är tveksamma att ge via Facebook men lägger du som startat insamlingen - som är en person som känns igen inom föreningen - med ditt telefonnummer kommer många välja den vägen och slutbeloppet bli högre. Denne kan sedan samla ihop SWISH-gåvorna och betala in med kort till insamlingen så att insamlingsbeloppet ökar för att på så sätt avspegla totalt insamlat belopp.
  • Ni som startar insamlingen kan vara officiella företrädare för föreningen eller så kan andra starta en insamling på er uppmaning, till exempel föräldrar till de unga i föreningen. Så länge det är tydligt i insamlingens titel vilken förening det gäller kommer vi kunna hålla koll på beloppet. Ett lokalt företag kanske vill stötta föreningen och då kan de också använda sig av vårt centrala konto för Facebookinsamlingar.
  • KFUM Sverige har begränsad möjlighet att marknadsföra föreningars insamlingar i våra kanaler utan era egna kontaktnät kommer bli viktigaste vägen till framgång.
  • Ingen vill vara först att ge utan lägg gärna en mindre slant på insamlingen innan ni går ut brett och ber om stöd. Tänk också på vilka ni ber om pengar. De unga i föreningen ska inte behöva bidra men deras föräldrar däremot.
  • Tänk över vad ni väljer att samla in till. Olika saker kommer fungera olika bra och för många startade insamlingar kommer inte ge önskat resultat.
  • Var personliga i insamlingstexten och väck gärna känslor hos mottagaren. Man är mer benägen att ge till något som berör en personligen än något konkret och torrt framfört. Tänk “närhetsprincipen” och försök koppla ihop det ni gör med vad som berör människor i deras egna vardag.
  • Sätt inte målet för högt om ni inte har något väldigt specifikt mål ni behöver samla in till. Börja annars på nivån Facebook föreslår och höj sedan och passa på att fira med ett inlägg att ni samlat in till det första målet. Om ni höjer, höj bara så att ungefär en tredjedel kvarstår. Nådde ni just 700 kr, höj till 1000 kr. Målet måste kännas nåbart.
  • Var aktiva! Gilla gåvor, tacka för gåvor, lägg peppande inlägg när ni nått en viss nivå. Insamling sker inte automatiskt utan ni kommer behöva lägga ner lite tid. Finns ingen tid att lägga lite kärlek, överväg att hitta andra vägar för intäkter.

Tips på spridning:

  • Se till att alla ledare och föreningsaktiva tipsas om möjligheten att både dela insamlingen och använda inbjudningsfunktionen som alla insamlingar har. Spamma inte med inbjudningar utan uppmana att bjuda in de personer man har störst intresse av att ge allra först. Delning på den egna tidslinjen är oftast mest effektiv dock. Vill inte de som är engagerade i föreningen sprida insamlingen kommer troligen ganska få ge en gåva till insamlingen.
  • Har ni en egen Facebookgrupp eller sida är det bra att lägga den där. Eftersom insamlingen är startad under KFUM Sverige dyker den inte upp i er grupp automatiskt utan måste delas aktivt. Men först efter någon/några gåvor redan lagts för ingen vill vara först att ge till en tom insamling. Behöver inte vara mycket.
  • Har insamlingen en lokal förankring kan lokaltidningen vara toppen att kontakta.
  • Den lokala företagarföreningen kan ofta bli engagerade i såna här saker. En förfrågan är om inte annat en bra ingång till att diskutera möjligt sponsring av föreningen både med pengar och saker till exempel förbrukningsvaror.
  • Var aktiv i andra grupper och tipsa om er insamling beroende på ändamål. Är det till verksamhet eller läger som riskerat att ställas in kan andra föreningar säkert relatera till detta och bidra men kanske inte till eldsjälen Majsan som firar 50 år i föreningen. Spamma inte.
  • Kör analogt också! Sätt upp papper på anslagstavlor i närområdet och i lokala butiken. Många kommuner har affischeringsytor för just föreningar. I till exempel Stockholm finns en karta om du Googlar "föreningstavlor Stockholm"