Sportseminar och ESYs årsmöte i Tjeckien

ESY (Européen Sport YMCA) genomförde under fyra dagar i September SPORTSEMINAR (ledarutveckling för unga idrottsledare..) i Litomysl / Tjeckien, på YMCA Training Center.

Detta år deltog 17 st deltagare, från 6 olika nationer, och förutom grupparbeten med ”YMCA Values in Sport”, så fick man höra föredrag om olika ”Sports Project” från olika länder, bl.a. Finlands projekt om ”Rätt Kost”, för unga idrottsutövare och danska projektet om ”Motorikträning i unga år”. Man fick information om Prag Festivalen, World Youth Festival i Umeå (som nu har ställts in..!)
samt fick en inblick i YMCA Europés organisation och arbete. Dessutom hade man 2 st tuffa inneträningar i Sporthall, med Innebandy, Street-handbollsamt Baseboll på programmet.

Mängder av nya kontakter knöts mellan deltagarna, samt erfarenhetsutbyte om hur vi bedriver ”YMCA Sports” i de olika nationerna etc. Från Sverige deltog 3 st deltagare, Emeli Elfgren, Evelina Holm samt Josefin Broo.

Ansvariga ledare för SPORTSEMINAR var Sveriges Eje Grönquist (KFUM;s Idrottsförbund), tillsammans med Finlands Timo Sinervo.

Under Sportseminar, så hölls även ESYs årsmöte, där man avhandlade sedvanliga punkter, och val till ESY. Nämnas kan att det är EM i Handboll, Basket, Volleyboll samt Bordtennis i Malmö 30% – 2/6 år 2013, samt att ESY ansvarar för ”Sportaktiviteterna”, under Pragfestivalen, 4-10 augusti år 2013. Till detta behöver ESY ca 20 -25 Volontärer. Till ny ordförande för ESY valdes Eje Grönquist (KFUM;s Idrottsförbund).